Smocza kominiarka

Dzisiaj chciałabym Wam pokazać, jak szybko uszyć fajną, ciepłą kominiarkę dla maluszka:) Kominiarka jest imho świetna na chłodniejsze dni, bo fajnie okrywa uszy i szyję, a dziecko tak łatwo jej nie zdejmie;) No i sama nie spadnie, co przy ruchliwych dzieciach jest niestety dość częste.

Tak wygląda Piotrusiowa smocza kominiarka w wersji modelowej:

To lecimy:)

Tutaj znajdziecie mój autorski wykrój na kominiarkę w wersji smoczej: klik!

Kilka słów o wykroju:

  • Wykrój przygotowany jest na obwód głowy ok. 48-50cm.
  • po ściągnięciu wykroju rozpakuj folder i wydrukuj każdą stronę osobno. U góry każdej strony znajduje się kwadracik, powinien mieć 2x2cm. Ważne jest, by wydrukować pliki w prawdziwej skali, inaczej kominiarka nie wyjdzie tak, jak powinna.
  • poszczególne elementy wykroju mają dodany już zapas na szwy, wynoszący 8mm.
  • kominiarkę należy wykroić z materiału elastycznego
  • wykrój przygotowałam samodzielnie i udostępniam go jedynie do celów prywatnych - tzn. możesz uszyć taką kominiarkę dla własnych potrzeb, ale nie wyrażam zgody na wykorzystywanie tego wykroju do celów komercyjnych.

To teraz zabieramy się za krojenie. Musisz wykroić:

  • 2x część główną z dzianiny wierzchniej (u mnie jasnozielona, ciepła dresówka bawełniana)
  • 2x część główną z dzianiny wewnętrznej (u mnie ciemnozielona, gruba dzianina bawełniana)
  • 2x część "smoczą" (u mnie tkanina bawełniana w kropki)
  • 1x wypełnienie części "smoczej" (u mnie ocieplina, ale możesz do tego celu wykorzystać inne puchate skrawki materiałów). Wypełnienie nie musi się pokrywać z wykrojem, wystarczy prostokąt, bo tę część i tak będziemy docinać po zszyciu

Zabieramy się za szycie. Spinamy obie części smoczej grzywy, prawa strona do prawej, pod spód dajemy wypełnienie. Zszywamy wzdłuż zębów. Długi, prosty bok zostawiamy luźny.

Docinamy zęby w ten sposób, że ścinamy zapasy przy wypukłych wierzchołkach i robimy nacinki przy wklęsłych wierzchołkach (im bliżej szwu, tym lepiej). Inaczej nie uda nam się dobrze wywrócić grzywy.

Wywracamy. Przy wywracaniu szczytów "grzywy" możemy sobie pomóc igłą. Polecam zszyć całość wzdłuż dłuższego boku, dzięki temu łatwiej będzie nam zapanować nad "grzywą" w trakcie dalszego szycia :)

Przyszywamy grzywę do jednej części wierzchniej, układając grzywę zapasem do zapasu części wierzchniej. Gotowa grzywa powinna się mieścić między punktami montażowymi, zaznaczonymi na wykroju.

 Przykrywamy drugą częścią wierzchnią i zszywamy wzdłuż najdłuższego boku. Ten sam szew wykonujemy w podszewce czapki.

Teraz przykładamy część zewnętrzną i wewnętrzną prawymi stronami do siebie wzdłuż otworu na buzię dziecka. Zszywamy.

Przekładamy kominiarkę w taki sposób, żeby teraz zszyć ostatni szew - ten idący od brody do dołu kominiarki. Zszywamy części zewnętrzne ze sobą i dalej części wewnętrzne.

Wywijamy całość przez luźny dół. Na razie nasza kominiarka wygląda tak:

Zostało nam już tylko odszycie otworu na buzię - jeśli chcecie, bo to nie jest konieczne. Ja odszyłam po prostu ściegiem prostym.

Na koniec ujmujemy część wierzchnią i wewnętrzną razem i zszywamy overlockiem. Jeśli nie masz overlocka, to zszyj je ze sobą np. gęsto ustawionym zygzakiem.

Gotowe :)

Czas szycia z krojeniem: niecała godzina.

Koszt: 0zł, bo szyte z tzw. resztek;)

czwartek, 09 października 2014, urkye

  • Jak wszyć riuszki z wypustkami?

    W ostatniej koszuli pojawiły się riuszki przy mankietach oraz przy listwie zapięcia. W dzisiejszej notce chciałabym krótko opisać, jak takie riuszki się szyje.

Komentarze
2014/10/10 11:53:11
Świetna! Na pewno uszyję podobną mojemu smykowi. Szkoda tylko, że ma większą głowę :) Trudno, będę kombinować sama z wykrojem.
-
2014/10/10 13:58:21
Wkrój można dość łatwo pomniejszych/powiększyć, po prostu trzeba go rozciąć w połowie w pionie i poziomie i dodać/odjąć wymaganą ilość cm:)
-
Gość: deftik, 217.97.163.*
2014/10/10 18:09:12
jest cudna :) tez bym taka chciala, dla siebie, a co!
-
2014/10/10 21:36:17
deftik, dokładnie do samo przyszło mi na myśl ;) Świetna czapa, a i model współpracował z obiektywem jak rzadko :P
-
2014/10/11 19:49:43
Bardzo fajny pomysł na czapę. Nie znam chłopaka, który nie lubiłby smoków ;)
-
2014/10/11 21:40:00
Rewelacja, aczkolwiek coś czuję że moja panna mogłaby się mocno zdenerwować jakbym jej coś takiego założyła, mimo to nie wykluczone że spróbuję :)
-
2014/10/13 19:40:33
Dzięki za komentarze :)
Neiti, to jest zdjęcie jedno z chyba miliona :D
La Nina, sporóbuj, imho warto:) Piotrek też nie lubi momentu zakładania, ale potem już jest OK.
-
2014/10/14 16:40:57
ale fajny mały kosmita na zdjęciu! Taka kominiarka ma jeszcze dodatkową zaletę, że stworzenie nie opluje sobie dekoltu (mój non-stop ma mokre bluzki/bodziaki), super pomysł. Tylko ja się nie kocham z maszyną do szycia. Jak ją raz na rok próbuję uruchomić, to okazuje się, że kurz skutecznie to uniemożliwia ;)