Spódnica szyta na miarę - czyli jak przygotować wykrój na idealnie dopasowaną kieckę:)

Dzisiaj pokażę, jak w łatwy sposób przygotować wykrój na spódnicę idealnie pasującą na nasze wymiary - mam nadzieję, że notka przyda się wszystkim tym, które mają inną różnicę talia-biodra, niż podręcznikową, przez co kupne ubrania leżą - delikatnie mówiąc - nieciekawie.

Do wykonania wykroju musimy przygotować:

  • arkusz papieru (np. do pakowania kartonów - musi być duży)
  • linijkę, ekierkę, pisak
  • miarę
  • ew. krzywiki

Zaczynamy od kilku pomiarów i małej dawki matematyki:

  • mierzymy obwód talii, wynik zapisujemy jako ot (u mnie ot=66cm)
  • mierzymy obwód bioder, w najszerszym miejscu, zaś wynik zapisujemy jako obt (u mnie obt=96cm). UWAGA! Jeśli ktoś ma wystający brzuszek, mocno wychodzący poza linię ud, musi to uwzględnić w pomiarze. Jak? Przykładając np. giętką tekturkę do brzucha. Podczas mierzenia obwodu bioder, z przodu, zamiast po udach, prowadzimy miarę po tekturce.
  • zapisujemy nasz wzrost jako ZWo [u mnie Zwo=168]
  • wyznaczamy szerokość zaszewek: z=(obt-ot)/2 [u mnie z=(96-66)/2=15]
  • dzielimy zaszewki na zaszewkę boku zb, przodu zp i tyłu zt wg wzorów: zb=z/2 zp=z/6 zt=2*zp [u mnie: zb=15/2=7,5 zp=15/6=2,5cm zt=2*2,5=5, suma zaszewek: 7,5+2,5+5=15 czyli wszystko się zgadza]

Zabieramy się za rysowanie:) Rozpoczynamy od narysowania prostokąta o szerokości obt/2+1 [u mnie 49cm] i wysokości TB=ZWo/10+4 [20,8cm]. Wysokość ta odzwierciedla głębokośc bioder. Prostokąt dzielimy na pół - jest to linia boczna spódnicy. Odcinek ten wydłużamy do góry o 1cm [zaznaczony na czerwono] - jest to podwyższenie boku na linii talii.

Równolegle do linii talii rysujemy linię zaszewki bocznej: wartość zb dzielimy na pół i umieszczamy po obu stronach (cały odcinek ma długość zb).

Łączymy końce linii zaszewki bocznej ze środkami przodu i tyłu spódnicy. Rysujemy linie zaszewek przodu i tyłu: z tyłu linia zaszewki idzie od środka uzyskanego odcinka, zaś w przodzie rozpoczyna się o 2cm bliżej linii bocznej. Linie zaszewek są prostopadłe do linii bioder.

Np. Linie skośne mają długość 24cm. Z tyłu linia zaszewki rozpoczyna się 12cm od środka tyłu spódnicy idąc po skośnej linii, zaś linia zaszewki przodu zaczyna się 14cm od środka przodu, idąc po skośnej linii.

Idąc po skośnej linii, odkładamy wartość zaszewki przodu zp na przodzie spódnicy oraz zaszewki tyłu zt na tyle. Długości odcinków odpowiadają długościom z obliczeń - nic tu więcej nie grzebiemy:) Następnie zaznaczamy długość zaszewek, możemy zrobić to na dwa sposoby. Korzystając z miar przeciętnych (tył: 14, przód: 9cm) lub z obliczeń (tył: 3/4*TB-1 [u mnie 14,6], przód 1/2TB-1 [u mnie 9,4])

Wydłużamy spódnicę na żądaną długość (mierzymy np. od środka przodu, od talii - góra spódnicy odpowiada talii), łączymy zaszewki i otrzymujemy wykrój na przód i tył spódnicy. Oczywiście zaszewkę boku powinno się ładnie wyprofilować - bardziej uwypuklić, bo nikt nie ma kanciastych bioder;) Ale mój program bardzo nie chciał współpracować i narysować ładnych łuków, więc odpuściłam;)

Tak przygotowany wykrój można dowolnie modelować: obniżać górną linię zapięcia, odciąć karczek, dodać fałdy itd.

Starałam się pisać jak najbardziej szczegółowo, jednak mam świadomość, że pewne elementy mogą być nadal niejasno przedstawione - w takich przypadkach proszę o pytania w komentarzach, postaram się wytłumaczyć dokładniej:)

niedziela, 03 października 2010, urkye

2010/10/03 21:59:38
Dziękuję za uwagi, jak wyszyć dziurki na guziki. Jeszcze nie udało mi się zasiąść do maszyny, ale jak tylko to zrobię to zamelduję o efektach.
Spódnica na miarę to wyższa szkoła... może dojdę kiedyś do tego etapu?
Pozdrawiam
jm
-
2010/10/03 23:05:12
Witaj :)
Ostatnio kupiłam szycie krok po kroku, bardzo mi się tam podoba sukienka, bardzo prosta, ale krój trzeba sobie ściągnąć ze strony burdy i tu jest problem bo w instrukcji szycia w pkt. papierowy wykrój piszą o "patrz dodatkowa strona z wykazem stron do wydruku". Ja nigdzie nie mogę znaleźć tych dodatkowych stron i stąd moje wcześniejsze pytanie o powiększenie kroju do "normalnych" rozmiarów. przesyłam ci linka, proszę spójrz na to może ja coś przeoczyłam, z góry bardzo dziękuje.

www.burdastyle.de/schnittmuster/easyfashion/kleid-ueberlang-dress-extra-long_pid_84_5051.html

kod: UYPBBxv9Ws

ps. dziękuję również za krój spódnicy na miarę, okazuje się, że to nie jest takie trudne, na pewno z tego skorzystam.

pozdrawiam
-
2010/10/04 09:14:40
Z wiązku z nową maszyną do szycia. Chciałam zapytać,czy jestes zadowolona z tego nowoczesnego modelu, czy się nie psuje?
A co najważniesze, czy dobrze Ci się szyje różne grubości materiałów.
Czy te cieniutkie bardzo śliskie też idzie spokojnie, przeszyć?
Gorąco pozdrawiam:)
Aurelia
-
2010/10/04 21:06:42
Jm, mam nadzieję, że dziurki wyjdą:) A spódnica wcale nie jest taka trudna - wystarczy spróbować narysować wg wskazówek - idzie łatwo:)

Fokario, na tej stronie są podane instrukcje szycia w różnych językach. W nich jest napisane, że masz puścić druk całego pdfa na normalnej drukarce - wykrój podzielony jest na prostokąty i musisz dociąć ramki i posklejać w całość:) Niczego nie trzeba powiększać, drukujesz w skali 1:1.

Szmaragd, jestem zadowolona:) Co prawda przydałyby się ściegi elastyczne, które są w tańszej wersji,a tu, nie wiadomo dlaczego, ich nie ma. Czasami też naciąg górnej nitki jest za mocny, ale coś mi się wydaje, że tu chyba była moja wina - ostatnio zauważyłam, że trzeba bardzo uważać przy nawlekaniu obu nici, łatwo źle nawinąć - możliwe, że kiedy naciąg górnej nici był za mocny, źle zamocowałam nić bębenka - muszę to jeszcze sprawdzić - w razie czego w serwisie obejrzą dokładnie maszynę;). Oprócz tego maszyna jest super, chodzi cichutko i nie narzekam:) Bardzo przydatne jest zakańczanie szwów w miejscu i automatyczne ustawianie igły w dwóch pozycjach: góra/dół.
Co do materiałów, to świetnie się szyje materiały średnie, grubsze i najgrubsze. Im cieńsze, tym szyje się gorzej - ale tak było we wszystkim domowych maszynach, z jakimi miałam styczność. Generalnie im cieńszy materiał, tym gorzej się szyje.
Cieniutkie i w dodatku śliskie są fatalne w szyciu (szyłam sukienki ślubne, oj, byłam bardzo poirytowana:P). Na takie ustrojstwa chyba tylko overlock się nadaje;)
-
Gość: szmaragd.2, *.adsl.inetia.pl
2010/10/05 10:17:45
Urkye, bardzo Ci dziekuję. Sama mam rozklekotaneg starego łucznika. Ostanio widzę często na blogach, własnie tą markę z tąd moje zainteresowanie. Przydałoby mi się wreszcie zmienic maszynę. Przez mojego gruchota , nic nie szyję. A taki wybór w sklepach,ze zupełnie nie wiem co wybrać.
Co do naciągu nitki, to chyba da sie regulować ? Chyba ,że w tych komputerowych , wszystko jest przez maszynę sterowane. Nitki faktycznie muszą mieć takie samo naprężenie. Jak za luźno się na bębenku nawinęło, to potem ścieg do niczego.
Spodobały mi się fotki, tych części przodu maszyny, wygląda bardzo pożądnie. Z tąd moje zainteresowanie.
Ciągle jednak się zastanawiam, czy ta manualna, pozwala może szybciej właśnie samemu coś ustawić?
Gorąco pozdrawiam
Aurelia
-
2010/10/05 17:57:12
Można też regulować ręcznie, ale jak mi źle szyje, to regulacja nic nie zmienia - stąd też obstawiam przy wersji złego założenia nitki - jak wezmę się za szycie kolejnych ciuchów, to będę wiedziała czy to to:)
Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny - wydaje mi się, że wszystkie Elny są porządne:) Wykonane z tego samego plastiku. Na komputerowej się szybciej ustawia/zmienia ściegi niż na mechanicznej:) Obie Elny, na których miałam i mam przyjemność szyć, mają swoje plusy i minusy, ale obie mogę z czystym sumieniem polecić - plusów jest zdecydowanie więcej:)
Poszperaj sobie jeszcze o Janome - na forum poświęconemu szyciu (mam w zakładkach po prawej) dziewczyny pisały o swoich maszynach i Janome jest bardzo popularne, a cenowo są chyba tańsze:)
-
2010/10/06 09:14:32
Bardzo dziękuję. Poszperam:)
Gorąco pozdrawiam.
Aurelia
-
2010/10/07 20:24:20
Proszę bardzo:)
-
Gość: Mariolka1986, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2011/02/14 15:37:31
J korzystam z Twego wzoru po raz kolejny, bo nigdy nie wpadłam na pomysł by go zrobić na czymś co przetrwa dłużej. I mam takie pytanie czy tutaj czasem nie ma błędu bo na zaszewkach Tobie wychodzi że ta z przodu ma być dłuższa i a dłuższa jest po tej stronie, która jest podpisana TYŁ więc się gubię:)
-
2011/02/14 18:09:28
Jak planujesz częściej szyć z tego wykroju, to warto przygotować sobie model z kartonu albo cienkiej tekturki:)

Co do zaszewek - możesz wskazać, w którym miejscu jest źle podpisane? Bo przejrzałam pobieżnie notkę i nie mogę znaleźć, a takie błędy trzeba od razu poprawiać:) Oczywiście dłuższa i szersza jest zaszewka z tyłu, na linii pośladków:)
-
Gość: , *.internetia.net.pl
2011/11/02 18:20:47
Aaa, i jeszcze chciałam sie upewnić, do tego modelu podstawowego spódnicy trzeba dodać jeszcze zapasy na szwy bo nie są uwzględnione, prawda?
-
2011/11/03 06:54:13
Tak, dokładnie:)
-
Gość: wróbelek, 176.107.104.*
2012/03/22 20:47:26
Wczoraj zaczęłam konstruować wykrój spódnicy, bo gotowe wykroje zawsze muszę poprawiać. Obliczyłam Zwo/10+4 i wyszło mi 20,4 cm. I dziś przyszło mi do głowy, by te odległość odmierzyć na ciele od pasa. No i okazuje się, że najszerzej w biodrach to ja mam 6 cm niżej, więc tak skonstruowana spódnica pewnie będzie za wąska. Dobrze myślę?
-
2012/03/23 17:12:45
Tak, dobrze myślisz. Wzory wzorami, ale one są podane dla standardowych figur. Bardzo dobrze zrobiłaś mierząc długość na sobie:) W takim wypadku do obliczeń weź długość z pomiaru siebie, a wzory olej;)

Wzory są też do poprawki, jeśli ma się wyjątkowo wypukłe pośladki - wtedy trzeba zrobić głębsze zaszewki z tyłu i odwrotnie, jeśli ma się płaską pupę. Tak samo stosunek głębokości zaszewek przodu, tyłu i boku podany jest dla standardowej figury.
Uroki konstrukcji;)
-
Gość: wróbelek, 176.107.104.*
2012/03/23 17:22:49
dziękuję!.
-
2012/03/24 08:29:22
proszę bardzo:)
-
Gość: , *.dynamic.chello.pl
2014/05/31 15:20:26
Czy to wszystko co jest już obliczone nie rysuję się w skali 1:3? Bo jakaś mała ta spódnica mi wychodzi hmm
-
2014/06/01 21:47:06
Nie, to jest w skali 1:1, ale rysujesz połowę spódnicy - tzn. połowę przodu z lewej i połowę tyłu z prawej:)