Jak uszyć bufki?

W dzisiejszej notce pokażę jak się szyje rękawy - bufki. Są one niezwykle przyjemne w szyciu - ciężko coś sknocić:)

Na początku szyjemy szerokim ściegiem prostym (4mm) między punktami marszczenia, w odległości 5mm z obu stron. Moja bufka jest marszczona na główce i przy mankiecie, więc u mnie wygląda to tak:

Czas na przyszycie mankietu. Chwytamy za dolne nitki od bębenka i marszczymy rękaw.

Warto na etapie podklejnia flizeliną zaprasować mankiet na pół. Ułatwia to późniejsze szycie:)

Mankiet układamy prawą stroną na prawej dołu rękawa, przyszywamy. Po zszyciu obu elementów wypruwamy nitki służące do marszczenia. Najłatwiej pociągnąć za nitkę od bębenka:)

Układamy mankiet w dół, zszywamy szew boczny rękawa. Należy zwrócić uwagę, aby z obu stron linie przyszycia mankietu się pokrywały.

Przewracamy mankiet na drugą stronę, składamy na pół (jeśli wcześniej został zaprasowany, to sam się ładnie układa;)) zginamy zapas pod spód (u mnie jest to 1cm) i przypinamy prostopadle szpilkami wzdłuż szwu łączenia mankietu i rękawa.

Obracamy rękaw na prawą stronę i przyszywamy wąsko ściegiem prostym. Igła się nie złamie, ponieważ szpilki zostały wpięte prostopadle.

Teraz czas na wszycie rękawa. Rękaw jest nadal na prawej stronie. Chwytamy za nitki od bębenka i marszczymy główkę. Staramy się rozłożyć marszczenie w miarę równomiernie.

Bluzkę układamy lewą stroną na wierzch i wsuwamy od środka rękaw. Punkty montażowe w podkroju pach i w rękawie muszą się pokryć (czerwone punkty).

Rozkładamy równomiernie marszczenie, spinamy prostopadle szpilkami. Zszywamy.

Po zszyciu obu elementów wypruwamy nitki służące do marszczenia.

W zależności od tego, czy zaprasujemy zapas w rękaw czy też w bluzkę, bufka będzie się inaczej układać. Jeśli w rękaw - bufka będzie sterczeć. Jeśli zaś w bluzkę, to będzie bardziej płaska. Gotowa bufka prezentuje się tak:

Ten typ rękawa szyje się bardzo przyjemnie - dzięki marszceniom nie trzeba się przejmować szczypankami czy zagniotkami. Polecam bufki wszystkim początkującym:)

poniedziałek, 17 maja 2010, urkye

2010/05/17 10:11:58
moje pierwsze rękawki to bufki była właśnie, ale nie omieszkałam zrobić kilku błędów :) w dodatku rzadko chodzę w tej bluzce, chociaż materiał piękny - bo cała bluzka idzie mi do góry jak tylko troszkę uniosę ręce..
A twój opis jak zwykle bardzo pomocny. dzięki!
-
2010/05/17 20:45:37
A ja nie mam stopki do marszczenia i marszczę nastawiając na najdłuższy ścieg i najmocniej naprężone nici.
-
2010/05/17 22:58:33
Manuskrypt, robię dokładnie tak samo:) ścieg prosty, długość 4mm i szyję;)

Czy-jest, a gdzie zrobiłaś błędy? Tak z czystej ciekawości :) Bluzka pewnie idzie do góry, bo masz za głęboko wycięte pachy, tak sobie kombinuję... Książkowej odpowiedzi nie znam, a też mi się czasem takie bluzki trafiają... Ciekawe, co dokładnie jest za to odpowiedzialne?
-
2010/05/18 08:41:35
o ile pamiętam to najpierw zrobiłam mankiet, a dopiero potem zszyłam rękaw, więc widać zapasy :) poza tym nie umiałam zrobić pętelki - żeby przez nią przełożyć guzik i w ogóle materiał - piękny batyst, a miałam ją na sobie może dwa razy :)
-
2010/05/19 21:40:40
Eeee tam, to bardziej kwestia mankietów, a nie samych bufek:) Więc nie jest źle:)
Też mam niektóre bluzki uszyte z pięknych tkanin i jakoś nie noszę, bo coś mi w nich nie pasuje bliżej nieokreślonego - żal materaiłu:P
-
2010/05/20 08:50:03
ja mam też kłopot z moją maszyną. Dwa razy w tym roku dawałam do regulacji i nadal kiepsko działa - chodzi o długość ściegu, najdłuższy ma ok. 2, może 3 mm i nie mogę tak wszywać rękawów jak pokazujesz, ja marszczę rękaw i jakoś dopasowuję szpilkami i robią mi się szczypanki - trudno, mi te szczypanki bardzo nie przeszkadzają, a ja dużo z rękawami rzeczy nie szyję. Teraz mam "na tapecie" bluzkę z rękawami, ale to są raglanowe i marszczy się je gumką, więc też jest ok.
i czaję się na maszynę, małżon koniecznie chce mi kupić jakiegoś łucznka(400), ja koniecznie tego łucznika nie chcę, bo wolę najtańszą elnę czy janome (720), a na razie jakoś daję radę.
w planach mam szycie spodni (skrojone czekają) i sukienki z bufkami, więc mi długi szew tak bardzo nie jest potrzebny :)