Ściegi podstawowe - ścieg prosty i zygzak; marszczenie oraz stębnówka

Do szycia w zupełności wystarczą nam dwa ściegi:

  • ścieg prosty do łączenia elementów, stębnowania i wykonywania marszczeń
  • zygzak do obrzucania brzegów

Pokażę jak wykonać marszczenie, następnie połączyć dwa elementy ściegiem prostym, obrzucić brzegi zygzakiem i na koniec ostębnować szew:)

MARSZCZENIE

Zaczniemy od przymarszczenia kawałka tkaniny. Ustawiamy maszynę na ścieg prosty, położenie igły dowolne (osobiście preferuję 6-czyli igła najbardziej z lewej; jakoś tak się przyzwyczaiłam:)), długość ściegu ustawiamy na 4-czyli nadłużej jak można. Przy krótszym ściegu bardzo ciężko się marszczy.

Szyjemy po obu stronach linii (w odległości kilku mm od niej), rozpoczynając i kończąc w zaznaczonych punktach-często na wykroju oznaczane są jako gwiazdki. Ucinając nitki należy pamiętać o zostawieniu kilku cm zapasu na końcach, będzie bardzo przydatny:) Przy marszczeniu NIE ZAKAŃCZAMY SZWÓW (o tym będzie za chwilę).

Chwytamy za końce nitek (dlatego warto zostawić je dłuższe-jeśli utniemy przy materiale, to nie będzie za co chwycić;), górne nitki ładnie się poruszają i umożliwiają zmarszczenie materiału. Pod koniec marszczenia warto z jednej strony związać nitki na supełki i kontynuować marszczenie tylko z drugiej strony.

Spinamy szpilkami początek i koniec łączenia elementów, równomiernie rozkładamy marszczenie i spinamy środek wzdłuż linii.

Zmieniamy szerokość ściegu na (mniej-więcej) 2 i szyjemy wzdłuż linii. Sprawdzamy czy wszystko ładnie się zszyło po czym wypruwamy nitki, które służyły do przymarszczenia materiału.

WAŻNE! Kiedy zszywasz ze sobą elementy ściegiem prostym musisz zakończyć szew! O co chodzi? Szyjesz kilka cm do przodu, później te kilka cm do tyłu i szyjesz już normalnie wzdłuż linii. Kończysz tak samo-do przodu, do tyłu i do przodu. Jeśli o tym zapomnisz, to ubrania będa się rozpadać w szwach jak te z sieciówek;)

OBRZUCANIE BRZEGÓW

Obrzucać brzegi można różnymi ściegami, najpopularniejszy i najprostszy w obsłudze jest jednak zygzak. Ustawiamy maszynę na ścieg zygzakowy, długość ściegu ustawiamy na 2-3 zaś położenie igły w tym przypadku oznacza szerokość ściegu. Proponuję wybrać od 4-6.

Chwytamy obie warstwy razem i zszywamy jak najbliżej brzegów. Po zszyciu wygląda  to tak:

STĘBNOWANIE

Na koniec ostębnujemy szew, czyli mówiąc po ludzku;) przeszyjemy na prawej stronie wąsko wzłuż linii szycia. Przede wszystkim zabieg ten ma podkreślić linię szycia, jednak ma jeszcze tę zaletę, że nie trzeba rozprasowywać szwów za każdym razem (co łączy się z chodzeniem do kuchni, rozkładaniem żelazla itp.;)). Stębnowanie nadaje również bardziej sportowy/codzienny charakter ubraniom.

Ustawienia maszyny-ścieg prosty, ułożenie igły dowolne, długośc ściegu (mniej-więcej) 2. Staramy się szyć jak najbliżej miejsca łączenia. Warto zapas pod spodem ułożyć w kierunku szycia (czyli patrząc na zdjecie ponieżej-na prawo), żeby przy okazji stębnowania go unieruchomić:)

Ostębnowany szew wygląda tak:

sobota, 17 października 2009, urkye

2010/06/01 23:42:21
o jak to dobrze... że znalazłam "ludzkie" wyjaśnienie stębnowania:) jako najbardziej początkująca z początkujących mam pewne trudności z rozpoznawaniem komend z burdy:P pozdrawiam
-
2010/06/02 08:52:15
Bardzo się cieszę, że się przydało:) Powodzenia w szyciu! :)
-
Gość: początkująca, *.telesim.com.pl
2011/05/07 17:14:56
Przed chwilą znalazłam ten blog i już jestem nim zachwycona!!! Proste tłumaczenie i zdjęcia "krok po kroku" niezwykle ułatwiają pracę takim początkującym jak ja :)
-
2011/05/08 13:03:16
Bardzo się cieszę, że blog się Tobie podoba:)
-
Gość: Promyczek, *.clubnet.pl
2011/07/10 15:48:02
Bardzo Ci dziękuję za ten instruktarz. Zabrałam się za naukę, ale pewne rzeczy trzeba zwyczajnie zobaczyć.
-
2011/07/11 06:56:45
Bardzo się cieszę, że się przydało:)
-
2011/11/11 19:28:59
a czy ta stopka, której użyłaś do stębnowania, to jakaś specjalna?
-
2011/11/12 08:26:56
Zdecydowanie najbardziej typowa stopka, ta która jest do szycia ściegiem prostym i zygzakiem. W tej Elnie (3020) ma ona ustawiony prowadnik z boku, a nie na środku jak w Łucznikach czy mojej Elnie (5100), co może trochę mylić:)
-
2011/11/12 12:51:47
Dziękuję za odpowiedź! Myślałam, że to jakaś super sprytna stopka, która coś ułatwia. Moja jest symetryczna, stąd podejrzliwość:)
-
2011/11/12 15:43:14
Stopka jest jak najbardziej pospolita:)
-
Gość: Ania, *.adsl.inetia.pl
2012/01/05 15:44:54
W końcu wiem na czym polega stębnowanie.
-
2012/01/05 18:20:31
I dokładnie po to jest ten kurs szycia:)
-
Gość: Monia, *.zax.pl
2012/04/21 14:47:57
Dziękuję :*! Nigdzie nie znalazłam ludzkiego wytłumaczenia stębnowania! I to z obrazkami, jestem zachwycona stroną! Jeszcze raz dziękuję :)!
-
2012/04/22 10:01:24
Proszę bardzo :D Cieszę się, że się przydało:)))
-
Gość: taka je-dna, *.dynamic.chello.pl
2012/05/19 16:02:37
Hehe :) Dopadłam do maszyny i zaczynam się uczyć, zobaczymy co z tego wyjdzie... Z tym stebnowaniem to też doznałam oświecenia. Do tej pory byłam przekonana, że chodzi o zszycie całości ręcznie stębnówką właśnie, a tu niespodzianka, maszyną też można :D
-
2012/05/19 18:25:03
O super, powodzenia w nauce! :D Maszyną można, wręcz trzeba:)))
-
Gość: Marzenka, *.ghnet.pl
2013/01/20 17:41:06
super wytlumaczenie podstawowego pojęcia, takich tematów powinno być więcej:) jestem zielona a koniecznie chce się nauczyć::)
-
2013/01/24 18:16:05
Cieszę się, że się przydało :)
Powodzenia w szyciu! :)
-
2014/07/05 20:27:51
Genialnie, po ludzku. Bardzo przydatne, bo akurat mam się nauczyć marszczenia ;)
-
2014/07/06 23:29:45
Analogia mam nadzieję, że wyjdzie idealnie :)
-
Gość: Kinia, *.dynamic.gprs.plus.pl
2015/01/22 14:23:32
kupilam maszyne Singer 15-91 (wykonana w ZSRR) .Maszyna super dziala, ale nie mozliwosci obrzucania materialu. Wiem ze istnieja nakladki do zygzaka. Czy to dobra opcja? Czy moze lepiej kupic overlok. Będę wdzieczna za odpowiedź.
-
2015/01/22 18:58:33
Jesli dobrze rozumiem, to masz maszynę, która szyje tylko ściegiem prostym, tak? Jeśli chcesz kupować specjalnie nakładki do tej maszyny do zygzaka, to imho lepiej kupić overlocka - przyda się nie tylko do obrzucania zapasów, ale też do szycia dzianin:)
W ogóle zastanawia mnie, jak te nakładki do zygzaka działają - jeśli dobrze rozumiem (bo na takich starych maszynach nie szyłam) - to one nie mają zygzaka, bo nie można w nich zmieniać położenia igły na boczne. Jak taka nakładka by niby miała działać? Musiałaby zmienić całą konstrukcję maszyny?
-
Gość: Cantemir, 213.205.194.*
2015/02/11 15:00:15
Można kupić przystawki do szycia zygzakiem i innymi ściegami w starego typu maszynach. Mam zdjęcia tego gadżetu w mojej książce o różnych rodzajach dodatków do maszyn. Niestety, nie mam jak wstawić tutaj zdjęć.